A marketing pszichológiai hatása az ügyfélre
Az ügyfelek befolyásolásának hagyományos módjai és módszerei, például akciók, kedvezmények, bónuszrendszerek és más hűségprogramok
…mára általános normává váltak, és nem mindig adják meg a kívánt értékesítési eredményeket
A marketing szakemberek folyamatosan olyan eszközöket keresnek, amelyek lehetővé teszik, hogy cégük kiemelkedjen a versenytársak közül
Ugyanakkor vannak egyszerű és olcsó módszerek az ügyfelek befolyásolására, amelyek hatékonysága bebizonyosodott, és az eredmények, ha helyesen, szisztematikusan használják, növelik az eladásokat.
Ezek a módszerek az emberre gyakorolt pszichológiai hatáson alapulnak. A pszichológia tanulmányozza az emberi viselkedést, és különösen képes megérteni, hogy miért követ el bizonyos cselekedeteket, és mi befolyásolja döntéseit, hogy így vagy úgy tegyen. És ezeket a döntéseket nem mindig tudatosan hozzuk meg.
A modern marketingben egyre gyakrabban hivatkoznak az ügyfélre gyakorolt hatásra és arra a javaslatra, hogy tudattalan szinten hozzon vásárlási döntést.
Ebben az esetben nem pszichológiai zombiról beszélünk, hanem az emberi érzékszervekre gyakorolt hatásról, hogy a kényelmes környezet megteremtésével befolyásolhassuk a meghozott döntéseket.
Ez a fajta befolyás már az ókortól ismert, amit megerősít olyan tudományok létezése is, mint a pszichoakusztika, a kromológia és az aromológia.
Pszichoakusztika
A pszichoakusztika olyan tudomány, amely az ember hangérzékelésének pszichológiai és élettani jellemzőit tanulmányozza. Ez a terület tanulmányozza annak lehetőségét, hogy egy személy radikálisan megváltoztassa viselkedését a különféle hangok, beszéd és zene hatására.
Tanulmányok kimutatták, hogy az emberi agy másképp reagál a különböző frekvenciájú, erősségű hangokra, a hangzók különböző ritmusára és hangerejére. Ezeknek a funkcióknak a segítségével egy személy egy bizonyos állapotba léphet.
A hatás boltban, szolgáltató központban hajtható végre, és tudatalatti szinten pozitív hatást érhet el, amikor az ügyfél kényelmes állapotot érez.
Ennek eredményeként vágya lehet arra, hogy többször átélje a kényelem és a nyugalom érzését, amiért vissza kell térnie egy bizonyos helyre, azaz az értékesítési pontra.
Kromológia
A kromológia a színészlelés tudománya, amely a színek hatását tanulmányozza az ember pszicho-érzelmi állapotára és jólétére. A virágok szimbolikáját régóta sikeresen használják a reklámozásban.
Nemrégiben az értékesítési helyeken a színnek az ember pszichés állapotára gyakorolt hatását is használják, mert megállapították, hogy segédeszközként pozitívan befolyásolja az ügyfelek vagy a vásárlók döntését.
Ez akkor érhető el, ha az értékesítési helyeken kompetens bővíteni és megváltoztatni a belső tér színspektrumát, elérni a színbeállításoknak az elérendő céloknak való megfelelését.
Aromalógia
Aromológia a szagok tudománya, amely az illékony aromás anyagok összetételét és tulajdonságait, az emberek, az állatok által észlelt szagokat és az élőlényekre gyakorolt hatásuk mechanizmusait tanulmányozza.
A szagok használata a bevásárlóközpontokban, üzletekben és a szolgáltató központokban is befolyásolja a látogató gondolatait, és áruk és szolgáltatások vásárlására ösztönzi….
Ma a szag egy kereskedelmi vagy más üzleti objektum képének egyik alkotóeleme, hangsúlyozva annak profilját, a vállalati stílust, státuszt és kedvező légkört teremtve a látogatók számára.
Az Egyesült Államokban az illatok bevezetésével kapcsolatos kísérletek azt mutatták, hogy az illatok bolti bevezetése után a forgalom 16% -kal nőtt. De az illatanyagok használata üzleti tárgyakon még nem túl gyakori, mert komoly előkészítő munkát és folyamatos ellenőrzést igényel.
Az aromatizálás fő feltétele a helyiség területe és térfogata, az övezet és az aroma koncentrációja.
E követelmények be nem tartása indokolatlan költségekhez vezethet, és teljesen ellentétes hatást gyakorolhat.