Oldal kiválasztása

Nagyon fontos, hogy az önbemutatás szívből jöjjön!

 

Egy vállalkozó számára az egyik legfontosabb tulajdonság a hasznos kapcsolatok és ismeretségek kialakításának képessége.

Gyakran a gyors kommunikáció létrehozásának képessége segít megtalálni a partnereket, ügyfeleket vagy befektetőket. 

 

Az első benyomástól függ, hogy sor kerül-e további kommunikációra vagy sem.

 

Hogyan lehet elkerülni a hibákat az üzleti ismeretség első másodperceiben, és hogyan kell megfelelően előkészíteni az önbemutatót?

Röviden és lényegre törően

Gyakran látom, hogy a különböző területek vállalkozói és szakértői, amikor más emberekkel találkoztak, nagy izgalommal, sokáig, sok részlettel beszéltek magukról és rokonságukról, ismerőseikről, de nem tudták lekötni figyelmüket a hallgatóságban.

És gyakran, de csak később, közelebbi ismerkedés után derült ki, hogy előtted egy szakember volt, aki egyszerűen félénk, vagy nem tudott magáról normálisan beszélni. 

Tudom, hogy sokak számára az önbemutatás valós probléma. 

Bemutatkozás

Például egy vállalkozó beszélgetés közben megkérdezi, amikor találkozom vele, hogy: „Mond el, mit csinálsz?”. Néhány másodperc áll rendelkezésemre, hogy kitaláljam, mit válaszoljak a beszélgetőtársam kérdésére. Ugyanakkor sok gondolat jár a fejemben.

Hosszú és néha fájdalmas történet kezdődik önmagadról, felsorolva az életkort, a tapasztalatokat és a különböző eredményeket. De mindez ebben az esetben felesleges lehet – ki kell emelni a legfontosabbat. 

Az önbemutatás az a művészet, hogy gyorsan és hatékonyan elmond önmagadról és vállalkozásodról a legfontosabb információkat.

Most van egy trend – csökken a figyelem fókusza. Korábban az emberek körülbelül 12 másodpercig tudták tartani a figyelmet, most kevesebb mint 8 másodperc ez az idő. Fontos, hogy tömören és gyorsan elmond magadról – beszélj a lényegről, és “ne story-z”. Amikor egy személy homályosan beszél magáról, a beszélgetőtárs elfárad, abbahagyja a hallgatást, elveszíti érdeklődését. 

Az USA-ban van egy ilyen kifejezés – Elevator Pitch, “bemutató a lifthez”. 30 másodpercen belül be kell mutatkozni: így képzelheted el magadat vagy projektedet egy liftes találkozás rövid ideje során. És ha elhúzod az előadást, megkockáztod, hogy a legfontosabb információkat nem juttatod el a beszélgetőtárshoz, és érdektelenné válik. 

A cél megértése

A vállalkozók által az önbemutatás során elkövetett egyik fő hiba a fő cél félreértése. Az önbemutatás valódi célja a hálózatépítés, az ismeretségi kör bővítése. És sok vállalkozó megpróbálja eladni szolgáltatásait „itt és most”, és biztosak abban, hogy ez az önbemutatás lényege. De ugyanakkor elfelejtik a legfontosabb pontot – a társadalmi tőke kiépítését. Gyakran elhanyagoljuk, pedig óriási erő rejlik benne. 

Az önbemutatás értékesíthet és kell is, de nem feltétlenül most és szemtől szemben. Olyan, mint egyfajta kampó a beszélgetőtárs számára. Most lehet, hogy egyszerűen nincs szüksége a szolgáltatásodra. De amint neki vagy barátainak ilyen kérése van, emlékezni fog rád. 

Önbemutató struktúra

Mi legyen a tágas előadás felépítése? 

Három blokk elég három fő kérdés megválaszolásához. Az első:  “Ki vagyok én?” … Itt meg kell nevezned a nevet és vezetéknevet, a vállalkozás típusát és a társadalmi státuszt (alapító, vezető stb.) 

A második kérdés:  “Mit csinálok?” … Hangot kell adni annak, amit a vállalkozásod képvisel, mi a küldetésed. Általános szabály, hogy az előadás ezen részében célszerű igéket használni: segítség, kézbesítés, alkotás stb. 

A harmadik és legfontosabb kérdés:  “Milyen eredményt adok az ügyfeleimnek?” … Itt kívánatos kitérni a közönség aggodalmaira, választ adni az „ügyfél fájdalmára”. Például egy személy babaruhákat árul. Mire van szükségük a fogyasztóknak ezen a területen? 

Anya azt akarja, hogy gyermeke kényelmesen mozogjon, hogy a ruhák ne akadályozzák a mozgását. Itt kell a hallgató figyelmét összpontosítani – arra, ami fontos az ügyfelek számára.

Az önbemutatás másik fontos pontja lehet egy  nem szokványos hobbi vagy valami szokatlan. Célszerű megemlíteni néhány érdekes tényt önmagadról vagy az életedről, amelyet a beszélgetőtárs megfoghat és folytathatod a párbeszédet. Például az én esetemben egy csodálatos gyermekek édesapja vagyok.

És gyakran kérdezik tőlem, hogyan sikerült egy ilyen intelligens és okos gyerekeket nevelni (bocs….büszke vagyok a lányomra). 

Mielőtt elkezdenéd elkészíteni az önbemutatót, össze kell állítanod egy listát arról, ami az életrajzodban a legfontosabb. Válaszolj magadnak a kérdésekre: mik az eredményeid? Mire vagy büszke? Mit szeretsz csinálni? Fontos, hogy ezt megértsed és közvetítsd másoknak. Ha egy személy magabiztos, a bemutató jobban megy, és a bizonytalanság könnyen leolvasható. 

Ajánlások a legjobb hatás érdekében

Mond és emlékeztesd az utó- és vezetéknevedet. Úgy tűnik, nyilvánvaló pont, de a probléma a következő: általában csak egyszer mondjuk el a nevünket, egy beszélgetés elején. Vannak, akik úgy gondolják, hogy „könnyen emlékszem”, de valójában a legtöbb embernek rossz a memóriája. 

Gyakran előfordul, hogy megismersz egy embert, mond valamit, és elfelejtetted a nevét! És inkább a nevére próbálsz emlékezni, nem pedig arra koncentrálsz, amit mond. (hogy is hívták?)

Az ilyen problémák elkerülése érdekében időről időre emlékeztetned kell nemcsak a keresztnevedet, hanem a vezetéknevedet is.

Minek? Ha egy személy név szerint mutatkozik be – “Krisztián vagyok, marketinges” -, és például szakemberként érdekelt, akkor hogyan találom meg később? De ha találkozáskor megadja a vezetéknevét, a keresés sokkal könnyebb lesz. 

Ne “rejtsd el” a korábbi tapasztalataidat. Gyakori hiba az előadásban, amikor az előadók kihúzzák az összes korábbi tapasztalatukat. Néha az emberek úgy érzik, hogy eredményeik nem fontosak vagy elavultak. Például egy személy nem említette egy komoly cégnél szerzett 10 éves tapasztalatot: “De ez egy teljesen más terület, és én már régóta nem dolgozom ott!”

Egy másik példa: a “Mrs. Europe” verseny győztese elhallgatott egy a tényt, mert “egy évvel ezelőtt volt”. De a beszélgetőtársak érdeklődhetnek, ha megtudják. A tapasztalat és a szakértelem nagyon fontos, még akkor is, ha most „rossz területen vannak”. 

Beszélj őszintén és természetesen. Vannak, akik úgy gondolják, hogy elég a szöveget komponálni és megjegyezni. Ez természetesen megtehető. De általában a memorizált szöveg azonnal érezhető. A legfontosabb számomra, hogy az előadás szívből származzon. Ha valaki lelkes a munkájában, akkor szavak ömlenek belőle. A helyes szavak kiválasztása azonban szintén nagyon fontos. Épp úgy, mint egy vállalkozás nevének kitalálása.

Ne élj vissza a “stop szavakkal” . Például azt tanácsolom, hogy kerüld a “de” kötőszót. Az agyunk kiváltó tényezőként érzékeli, és gyakran elfelejtünk mindent, ami a “de” előtt szólt. Íme egy példa arra, hogyan ne tegyük: „Én vagyok a Kreatívinas alapítója, 20 éve a piacon több mint 500 céget emeltünk a csúcsra, de jelenleg egy új ötlet kidolgozásán munkálkodunk …”

Eleinte, a beszélgetőtársnak az a benyomása, hogy a szakterületén szakembert hall. És a “de” után úgy tűnik, hogy valami elromlott, és most bezárod a produkciót. Ha a “de” szót helyettesíted “és” szóval, akkor az elmondottak jelentősége megmarad. 

Használj számokat. Az agyunk jól képes felvenni a számokat. Minden sikert a számok segítségével lehet bemutatni: forgalom, mutatók, befejezett projektek, ügyfelek száma, tapasztalat stb. Egyébként az emberek jól megjegyzik a számokat: ha arra kérsz egy embert, hogy mesélje el valaki más előadását, akkor 70% -os valószínűséggel fényes számokat fog megnevezni belőle. 

Legyél képes elmondani magadról….. Megjegyeztél egy jó történetet magadról, és elképzelheted magadat egy üzleti környezetben. De itt a rokonok egy családi ünnepen azt kérdezik: “Mit csinálsz?” És sokan kábulatba esnek. Nem kezdesz el “üzleti” önbemutatót tartani – itt ez nem megfelelő.

Az előadásnak különböző céljai lehetnek: hálózatépítésre, csevegésre egy csésze kávé mellett, új ismerősök számára stb. Az előadásnak a helyzettől függően változnia kell, de jelentésének meg kell maradnia. Minden körülmények között világosnak és megfelelőnek kell lennie. 

Adj hozzá érzelmeket online. Sokak számára még nehezebb beszélnie magáról a kamera előtt, mint egy élő közönség előtt. Az első dolog, amire figyelned kell amikor „a képernyőn keresztül” dolgozol, az az, hogy energiádat egy kicsit kevésbé olvassa a beszélgetőpartner.

Ezért egy online előadással meg kell növelni az érzelmesség mértékét, “mindent meg kell adni” valamivel többet, mint az élő kommunikációval. Olyan, mint a smink: a „kamerán” sokkal fényesebbnek kell lenni. 

Ismételd meg, ismételd meg, ismételd meg. A kész előadást újra és újra meg kell ismételni. Például – egy tükör előtt. Ezután gyakorolhatsz különböző előadási lehetőségeket a közönséged és a körülményeid alapján. Minél többet dolgozol, gyakorolsz magadon és másokon, annál jobb lesz.

Fontos, hogy ezt hangosan tegyük. Ha a próba közben megbotlasz egy szóban vagy kifejezésben, azt le kell cserélni egy egyszerűbbre. Nagy az esély arra, hogy valós helyzetben egy nehéz pillanatban megbotlasz. 

Következtetés helyett

Kövesd ezeket az egyszerű szabályokat, és sikeres leszel. Ne feledd, hogy az idő a legfontosabb erőforrás, amely az ember rendelkezésére áll. És meg kell spórolnod saját és valaki más idejét azzal, hogy gyorsan és “story-zás” nélkül megadd a beszélgetőpartnernek a legfontosabb információkat magadról.