Oldal kiválasztása

Branding, Marketing és Brand Marketing: Melyek a különbségek

 

Képzeld el: takarító céget keresel, és két promóciós ajánlatot látsz, azonos árakkal és szolgáltatásokkal.

 

Melyik márkát választod? Valószínűleg az vonzóbbnak tűnik, vagy hasonló értékeket közvetít, aki ugyanazon a nyelven kommunikál veled.

 

 

Az Te választásod a márka marketing eredménye, vagyis a vállalat imázsának népszerűsítése a piacon. Hogyan működik ez az eszköz és hogyan kell használni, a cikkben elmondjuk.

 

Elemezzük a terminológiát. 

Brand építés. Marketing. Bakó Krisztián

Tegyük fel, hogy rendszeresen jársz a kedvenc kávézódba, mert vannak barátságos baristák, kellemes zene szól, a kávét ízlésednek megfelelően választják ki, és a kávéhabodon lévő rajzok reggel felvidítanak.

Mindezek a márkaépítés összetevői, vagyis a cégről alkotnak képet a vásárlók szemében a színek, az illatok, a hangok, a kommunikáció segítségével.

Ahhoz, hogy a lehető legtöbb ember megismerje a kávézót, meg kell hirdetnie: például szórólapokat osztogat, célzott hirdetéseket futtat az Instagram-on, Facebookon vagy vírusos videókat készíthet a TikTok számára. Mindezek a marketing elemei, vagyis stratégiák a vállalat népszerűsítésére és új ügyfelek vonzására.

Ugyanakkor minden reklámban a kávézónak meg kell őriznie egyéniségét: demonstrálni kell a jóindulatot, az odafigyelést, a kényelmet, ugyanazt a hangszínt (“márka hangja”) kell választania és ugyanazokat az értékeket kell sugároznia. Ez a márka marketingje, vagyis a márka népszerűsítése, amelynek célja a közönséggel való hosszú távú kapcsolatok kiépítése.

 

Tehát a márka marketing lehetetlen a kifejezés mindkét alkotóeleme nélkül:

 

  • A márka globális válasz a “ki vagy?” kérdésre. Természeténél fogva, küldetés, különbség a versenytársaktól, értéktétel. Ez a kép a vállalati kultúrában és az ügyfelekkel való kapcsolattartás bármely pontján megmutatkozik, és a marketing alapjává válik.
  • A marketing olyan promóciós stratégia, amelyek gyakran változhat. Ugyanakkor a márkaépítésnek változatlannak kell maradnia, hogy az érzelmi kapcsolat megmaradjon a célközönséggel.

 

A márka marketing fő típusai

A márka marketing stratégiái a következő tényezőktől függően nagyon eltérőek lehetnek:

  • a márka jellege;
  • az áruk vagy szolgáltatások jellemzői;
  • piaci trendek;
  • szezonalitás;
  • változások (például a termékcsalád frissítése vagy márkajelzés);
  • a célközönség érdekei.

 

Több tucat márka marketing létezik, felsoroljuk a legfontosabbakat:

 

  • tartalommarketing: blog az oldalon, cikkek a médiában, bejegyzések a közösségi hálózatokon, e-mailes hírlevelek;
  • kültéri reklám: óriásplakátok, fénydobozok, táblák, táblák a közlekedésben;
  • nyomtatott reklám: szórólapok, névjegykártyák, prospektusok, katalógusok;
  • online promóció: SEO (keresőoptimalizálás), szalaghirdetések, mobilalkalmazások;
  • vállalati kultúra: kommunikációs stílus a cégben, bónuszok és jutalmak rendszere, események;
  • kommunikáció az ügyfelekkel: válaszok a közösségi hálózatokon tett megjegyzésekre, negatív válaszok kidolgozása, kommunikáció a támogató szolgálatok között, a személyzet viselkedése a kiskereskedelmi üzletekben.

 

Három példa a kreatív márka marketingre

 

A márka promóciójának nincs mindenki számára megfelelő megközelítése. Ezért azt javasoljuk, hogy nézd meg a három különböző vállalat példáit, és emlékezz melyik a számodra megfelelő trükk.

Starbucks

A kávézólánc a harmadik helyet foglalja el az otthon és a munka között, és tudatja a fő küldetést az emberek inspirálására. Ezért a márkamarketing az ügyfelekkel való személyes kapcsolat kialakítására összpontosít.

Az embereknek nem a Starbucks kávét kínálják, hanem a Starbucks élményét: mosolygós alkalmazottak, hangulatos légkör, speciálisan kiválasztott zenék, munkaállomások laptop használatához.

Ez a tapasztalat változatlan marad minden ügyfélkapcsolatban. Legyen szó kávézókról, közösségi médiáról vagy reklámozásról, a Starbucks nyitott, barátságos vállalatot tart fenn, amely a minőségi szolgáltatásokra összpontosít.

Például a közösségi hálózatokban az összes fotó ugyanabban a stílusban készül, és a szövegek olyanok, mint az élő kommunikáció a kávézó személyzetével – rövid, tartalmas, barátságos.

A szobákban a kávéfőzőket mindig úgy helyezik el, hogy ne akadályozzák a baristát az ügyfelekkel történő kommunikáció során: ez a technika segít a személyes kötelék megteremtésében.

A vállalat aktívan használja az eszközöket a közönség bevonására: versenyeket és nyereményjátékokat szervez, valamint a márka említésével serkenti a felhasználók által létrehozott tartalmat.

A vásárlói elkötelezettség növelésének másik módja a FOMO („hiányzástól való félelem”) hatása, amely korlátozott termékek, például vörös karácsonyi poharak vagy fűszerezett tejeskávé.

 

Pedikűrös szalon

Pl; egy neves pedikűr szalon nem pedikűrös termékeket árul, hanem az általuk nyújtott szolgáltatásokat: ez a Kati-szalon küldetése. Itt a márka marketing egy olyan tartalmi stratégia köré összpontosul, amely elválaszthatatlanul kapcsolódik a termékhez és az értékajánlathoz.

Nike

A Nike márkaépítés erős érzelmi üzenetekre épül: motiváció, önbizalom, győzni akarás, esélyegyenlőség mindenki számára. Ezeket az üzeneteket minden marketing anyag tükrözi – a közösségi médiától kezdve a mutatós reklámokig.

A Nike gyakran vonz sportcsillagokat hirdetési kampányokba, vagy olyan hétköznapi emberek történetét meséli el, akik a nehézségek ellenére is sikert arattak. Ez társadalmi bizonyítékot eredményez és mély érzelmi kapcsolatot alakít ki a felhasználókkal.

 

Lépésről lépésre stratégia a márka létrehozására és népszerűsítésére

 

Lehetséges a márkajelzés marketing nélkül? Igen, de akkor az ügyfelek nem fogják megtudni, hogy létezel. Lehetséges a marketing márkajelzés nélkül? Igen, de nem valószínű, hogy sokáig megőrződ közönségedet. Ezért egy marka nevű marketingstratégia mindkét elemet ötvözi.

 

1. lépés: Készítsd el a márka imázsát

 

Gondolj arra, hogy a potenciális vásárlók milyen vállalatot látnának szívesen. Ehhez add meg:

  • küldetés és értékek: miért keres üzleti tevékenységet a profitszerzés mellett, amiben hisz;
  • egyedi értékesítési ajánlat: az az előny, amelyet az ügyfeleknek kínálsz (alacsony ár, innovatív fejlesztés, egyedi hűségprogram stb.);
  • különbségek a versenytársaktól: termékcsalád, pozicionálás vagy árképzés szerint;
  • célközönség: a kliens átlagos portréja (nem, életkor, társadalmi helyzet, szokások, vágyak, kifogások, félelmek);
  • a termék érzelmi előnyei: mit kapnak a vásárlók a terméken vagy szolgáltatáson kívül (inspiráció, állapot, támogatás, gondoskodás);
  • a márka karaktere: vidám, huligán, komoly, barátságos.

 

2. lépés: Hozzon létre egy vállalati identitást

 

Más szavakkal, fejezd ki a márka identitását, színekkel, anyagokkal, hangokkal, illatokkal. A vállalkozás identitás fejlesztése logóval, színekkel és betűtípusokkal kezdődik. Különös figyelmet kell fordítani a logóra, mint a márka fő vizuális szimbólumára.

Íme néhány kritérium a jó logóhoz:

  • tömörség: nem kell a felesleges részletezés és az összetett minták;
  • egyediség: győződj meg arról, hogy más vállalatok nem használják e ugyanazt vagy egy hasonló képet;
  • értelmesség: próbáld meg elérni, hogy a logó tükrözze küldetésedet, értékeidet vagy egyedi értékesítési ajánlatodat.

A Kreatív Inas marketing ügynökség segít az elkészítésében.

Brand építés. Marketing. Bakó Krisztián