Oldal kiválasztása

A cikkben megvizsgáljuk a személyes márka fogalmát, miért van rá szükség, hol kezdjük az építkezést.

Manapság a közösségi hálózatokban elmerült ember nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy más felhasználók rendszeresen megemlítik a személyes márkaépítés témáját, és folyamatosan figyelnek erre a kérdésre. 

A szétszórt posztok azonban nem mindig adnak teljes képet a személyes márka felépítéséről, arról nem is beszélve, hogy sok közülük egyszerűen zavaró, vagy akár félrevezető. 

Emiatt ebben a cikkben azt javasoljuk, hogy fontolja meg, hol kezdje el a személyes márka építését. Ennek érdekében meghatározzuk azt a fogalmat, hogy kinek van rá szüksége és miért. 

És természetesen szó lesz a személyes márka fejlesztéséről a szükséges akciók megválasztása és a marketingpromóciós eszközök felhasználása szempontjából.  

Mi az a személyes márka

Az üzleti lexikonban a márka fogalma egy éles versenyhelyzetben jelent meg az árupiacon, amikor sok cég termelési szintje elérte azt a szintet, hogy a versenytársak által gyártott termékek jellemzőiben már nagyon nehezen, sőt lehetetlenné vált kézzelfogható eltéréseket találni. 

Ezután a marketingesek figyelmüket a termék érzelmi összetevőinek felkutatására, fejlesztésére irányították, azaz. olyan asszociációk összessége, amelyek egy adott márka említésekor felmerülnek a fogyasztók fejében. 

A munkaerőpiac modern fejlődése abban a szakaszban van, amikor minden egyes szakember egy személyben viszonyul a vállalkozáshoz és az eladásra szánt termékhez. 

Természetes, hogy az árukhoz hasonlóan a szakemberek között is olyan erős a verseny, hogy a köztük való választás időigényes feladattá válik. 

Ráadásul a fogyasztók már hozzászoktak ahhoz, hogy a hagyományos márkák által biztosított paraméterek alapján keressenek megoldásokat, és így kialakuljon saját elképzelésük a jó ajánlatról. 

Ez volt az oka annak, hogy a márkaépítés az áruk és szolgáltatások marketingjéről az egyéni szakemberek szférájába vándorolt, akik nevüket pénzzé akarják tenni, és ezáltal személyes jövedelmet növelni.

A fentiek ismeretében hogyan lehet megfogalmazni a vállalkozó személyes márkájának fogalmát? 

Ez az asszociációk egyetlen halmaza, amelyet a célközönség nagy része észlel, amikor egy személy nevét hívja. Hangsúlyozni kell, hogy a személyes márkának semmi köze a különböző vélemények bizonyos halmazához, amelyek néha sarkított értékeléseket is tartalmaznak. 

Ez egy egyéni és mégis egységes lista azon leíró jellemzőknek, amelyeket az emberek egy adott vállalkozó nevéhez kötnek.  

Kinek van szüksége személyes márkára és miért?

A kérdés megválaszolásához a személyes márkát a gazdaság szemszögéből kell vizsgálni. 

Ebből a szempontból ez egy olyan eszköz, amely megnyitja az ajtót a különböző célközönségek előtt. 

Ezek lehetnek:

– ügyfelek, akiknek eladhatja tevékenységének eredményét, és ezt drágábban, mint más szakemberek;
— befolyásolók, véleményvezérek és egyéb médiaforrások, amelyeken keresztül még erőteljesebben közvetítheti ötleteit és jelentéseit;
– partnerek, vállalkozók, hirdetők stb., amelyek segítségével további bevételi forrásokhoz juthat.   

A fentiek alapján nyilvánvalóbbá válik, hogy kinek kell elkezdenie egy személyes márka létrehozását. 

Ez a három üzleti csoport:

— Szakemberek és szakértők különböző területeken (üzleti edzők, edzők, tanácsadók, pénzügyi tanácsadók, jogászok, pszichológusok, oktatók, fitneszedzők stb.);
— Szabadúszók és kreatív szakmák (tervezők, építészek, virágkötők, stylistok, fotósok, divatmodellek, zenészek, énekesek, művészek, rendezők, producerek, színészek, rendezvények és műsorok házigazdái, újságírók stb.);
— Sorozatvállalkozók, startupok, kockázati befektetők, nonprofit és jótékonysági szervezetek vezetői, sportolók.

Amikor nem szabad személyes márkát építeni

A személyes márkaépítés minden külső előnye mellett ez a tevékenység nem olyan könnyű és ártalmatlan. 

Ennek nem sok köze van ahhoz, hogy szép fényképeket tegyenek közzé a közösségi médiában. A személyes márka létrehozásának és fejlesztésének folyamata céltudatosságot, módszerek értelmes alkalmazását igényli, lépésről lépésre megérteni, mit és miért csinálsz. 

Ráadásul az idő, az anyagi források és természetesen a fegyelem megfelelő befektetése. Nem lesz lehetőséged nyaralni, egy időre abbahagyni a tartalomkészítést, eltűnni. 

A körülményektől függetlenül folyamatosan pumpálnia kell személyes márkáját.  

A személyes márka népszerűsítésének stratégiája magában foglalja a tulajdonos nyilvánosságát. Légy látható, fedd fel személyes életed egy részét, szokásaidat, jellemedet stb. nem mindenkinek vannak kényelmes életkörülményei. 

Ha ez a nyitottság az embert „kizárja az elemeiből”, akkor nyilvánvaló, hogy a személyes márka felépítésére tett kísérlet nagy valószínűséggel kudarccal végződik. 

Emlékeztetni kell arra, hogy a hálózati tér lehetővé teszi a támogatók, sőt a rajongók toborzását, ugyanakkor vonzza a kritikusokat és a gyűlölködőket. 

Ha egy vállalkozó, szakértő vagy a szakterületén más szakember nem áll ellen a méltatlan kritikáknak, sőt sértéseknek, nincs elég „vastag bőre”, akkor nehéz lesz személyes márkát kialakítani. 

Éppen ellenkezőleg, ez a tevékenység nagymértékben elrontja a hangulatot, demotiválja, sőt depresszióba is kerget.

Természetesen nem csak ezek az okok akadályozhatják a személyes márka létrehozását. Először is, nem mindenkinek van szüksége rá. 

Nem minden tevékenységi területen, a személyes márka jó módja a bevételszerzésnek. Nem mindig jelent további előnyöket a szakmai és személyes fejlődés érdekében. Ebben az esetben valami hobbivá válik, amikor az embert érdekli ez a tevékenység, de ez nem okoz mást, csak a saját elégedettségét, vagy jó esetben nem indokolja a befektetést.

Hol nem hozza meg a személyes márka a várt eredményeket? Ezek a következők:

– Orvosi szolgáltatások
– Programozás és IT
– Építés és javítás
– Mindenféle autószolgáltatás
– Könyvelés és irodai munka
– Szállítási és szállítási szolgáltatások
— Kis- és nagykereskedelem

A lista hosszan folytatható. Érdemes megjegyezni egy közös hasonlóságot a hasonló tevékenységi területeken. 

Náluk a személyes márka kisebb szerepet játszik a teljes kiválasztási szempontrendszerben, és nem hoz létre további vásárlói értéket.

Hogyan hozzunk létre személyes márkát

A személyes márka létrehozása a lényegének és identitásának meghatározásával kezdődik, azaz. egy bizonyos készlet, amely csak a tulajdonosában rejlik, még akkor is, ha szakmai tevékenységi területén rengeteg versenytárs van. 

Ez az egyediség a következő sorrendű elemekből tevődik össze:

1. Érték. Általában az alapján alakul ki, hogy az ember mire képes a legjobban. Ezt akarja elmondani a közönségnek, amelyre figyelni, követni, olvasni és végső soron a kívánt műveleteket akarják majd végrehajtani, még akkor is, ha csak a publikált tartalmak szokásos lájkjairól és megosztásairól van szó. 
2. Célközönség . Így néznek ki azok az emberek, akik között egy vállalkozó, szakember vagy szakértő szeretne márkává válni. Más szóval, ez egy tipikus közönségtag – férfi vagy nő – leíró képe. A közhiedelemmel ellentétben lehetetlen mindenkinek a kedvében járni. Még a nagy globális márkák is reklámozzák magukat egy meghatározott célközönség számára. 
3. Személyiség. Ez lehet a karakter megnyilvánulása, a közönséggel való interakció módja, tartalmak, nézetek, hiedelmek stb. létrehozása és bemutatása. Az egyéniség érzelmi kapcsolatot hoz létre a márkahordozó és közönsége között, olyan, mint a cseresznye az értéktortán – megadja ízét, felébreszti a közönség érzéseit, emlékezetébe vág.
4. Természetesség . Természetesen a személyes márka a hordozójának a tükörképe. Lehet, hogy nem teljesen leleplezi őt, de mindenképpen része a személynek. A világjárvánnyal együtt elmúlt a kép virtualitása és a szerep mesterkéltsége felé irányuló tendencia. Most az emberek még egy továbbfejlesztett változatot is szeretnének látni, de mégis valódi személyt.
5. Hírnév. A személyes márkaépítés kezdetét a széles közönség számára elérhető kommunikációs eszközök jelentette. Ez a közösségi hálózatok megjelenésével és sokszínűségük bővülésével történt. Odnoklassniki, VKontakte, Instagram*, Facebook*, Twitter, LinkedIn, TikTok, YouTube, Telegram stb. – mindezek a médiaplatformok lehetőséget teremtenek a személyes márka felépítésére. A probléma megoldásához nem szükséges mindet egyszerre használni. Sokkal fontosabb, hogy a legoptimálisabb opciót válasszuk, amely javítja a személyes márka egyéniségét és hírnevét.
6. Tartalmi stratégia. A személyes márka létrehozásának egyik jellemzője a közösségi oldalakon megjelenő tartalmak rendszeressége és gyakorisága. De ez még nem minden. A publikációk konzisztenciája mellett fontos meghatározni azok típusát (szöveg, fotók, rajzok, videók, podcastok, történetek stb.) és formátumukat (történet, interjú, kérdés-válasz, motiváció, instrukció stb.). Azt is célszerű előre átgondolni, hogy kivel lehetséges az együttműködés a saját fiók népszerűsítéséhez. Az online promóción kívül a személyes márkának offline környezetben is léteznie kell. Vagyis a tartalomstratégiának többek között választ kell adnia arra a kérdésre, hogy hol és milyen témákban jelenhet meg az ember rendezvényeken, hagyományos médiában stb.

Hogyan reklámozzuk a személyes márkát

Mint minden más, a személyes márka is befektetést igényel a népszerűsítéshez, pl. hogy növelje hírnevét és emlékezzen személyiségére. A költségek feltételesen feloszthatók ideiglenes és anyagi költségekre. 

Az első esetben időt fektet be, a második esetben további közönséglefedettséget fizet hirdetési feltételekkel. 

Tehát milyen eszközök állnak egy vállalkozó fegyvertárában személyes márka fejlesztéséhez?

Előkészületi szakasz:

– Kutatás. Ennek a lépésnek a jelentősége abban rejlik, hogy mielőtt tovább lépne, meg kell értenie azt a környezetet, amelyben felismerhető márkát kell felépítenie. Ehhez meg kell keresni a versenytársakat, megtudni, milyen előnyökkel járnak. Jobb az egyes adatok elemzése egy táblázat összeállításával. Az elvégzett munka segít összehasonlítani az eredményeket képességeivel, és ennivalót ad ahhoz, hogy kitalálja a saját sikerképletét.
–  Közösségi média fiókok beállítása. Az első benyomás a közönségről akkor alakul ki, amikor megismerkednek egy személy szakmai profiljával. A tömör leírás mellett, amelynek tükröznie kell a tevékenység sajátosságait és a kínált tartalmat, ugyanolyan fontos a címben szereplő keresőszavak helyes feltüntetése. Akkor működnek, amikor az emberek olyan fiókokat keresnek, amelyekben érdekes információk találhatók. Egyesek számára fontos átgondolni a profil kialakításában használt grafikai elemek tervezését, az adott közösségi hálózat képességeinek megfelelően.
—  Személyes honlap. Ha a közösségi oldalak által kínált tér egy profil leírására nem elegendő egy személyes márka lényegének, egyediségének megismeréséhez, akkor a részletesebb ismerkedéshez célszerű weboldalt készíteni. Nemcsak a szakmai kínálat részletesebb megismertetését segíti elő a közönséggel, hanem további promóciós eszközök használatának is alapja lesz: harmadik felek forrásain vagy hagyományos médiában közzétett tartalmak bejelentése, valamint egy tartalom kialakítása. adatbázis elektronikus levelezőlistákhoz.

A kialakulás és promóció szakasza:

–  Rendszeres tartalom. A személyes márka népszerűsítésének legidőigényesebb és legszükségesebb része a közösségi oldalakon való folyamatos posztolás. Mivel a médiaplatformok algoritmusai úgy vannak megtervezve, hogy az előfizetők teljes közönsége egyetlen bejegyzést se lásson, a megjelenések gyakoriságának megfigyelésén túlmenően az adott közösségi hálózaton elérhető különböző formáihoz kell folyamodni. . Például a szokásos bejegyzésekkel együtt használjon történeteket, rilákat, élő adásokat, videókat stb. 
–  Hashtagek#. Nem működnek egyformán hatékonyan az összes közösségi hálózaton, de sok helyen, például a Twitteren, az Instagramon, a TikTokon és a Pinteresten nem csak a közönséglefedettség növelését teszik lehetővé, hanem a kapcsolódó tartalmak láncainak kiépítését is, ezáltal még több a felhasználók aktív bevonása a márka pályájába.
–  Állandó párbeszéd. Egy személyes márka felépítéséhez nem elég egy monológ a kommunikációban. Fontos, hogy a felhasználók ne csak olvassák, hanem ajánlják is az egyes bejegyzéseket és a teljes személyes márkafiókot. Ráadásul a legtöbb esetben a médiaplatformok algoritmusai a következő elv szerint működnek: minél több interakció van egy adott tartalommal, annál több benyomást kap. A közönség érdeklődése és elköteleződése elősegíti a hozzászólások, szavazások, az előfizetők leggyakrabban feltett kérdéseire adott válaszokat tartalmazó bejegyzések, élő adások és a közösségi hálózatokon folytatott személyes levelezések alatti válaszok és reakciók növekedését.
—  Offline találkozók. A virtualitás jó, de egy személyes márka számára hasznos, ha a nyilvánosság elé kerül, és ezt kívánatos rendszeresen megtenni. Az offline találkozók formátuma eltérő lehet: az üzleti reggelitől és a saját előfizetőikkel tartott klubtalálkozótól a nagy szakmai konferenciákon tartott előadásokig és beszédekig.
—  Együttműködés más bloggerekkel és közösségekkel. Természetesen egyedül is gazdálkodhat, de a szakmai érdeklődésnek megfelelő blogokban, csoportokban való elismerés, a velük való együttműködés szintén hozzájárul tulajdonosa személyes márkájának ismertségének és befolyásának kialakulásához.
–  E- mailes hírlevél. A szűkebb előfizetői körnek szánt közösségi oldalakon kívül a professzionális szolgáltatások értékesítése érdekében mélyebb és konkrétabb tartalmú hírlevelet is szervezhet, amely növeli a hatást. 
–  Fizetett megjelenítések. A személyes márka népszerűsítése nem csak időt, hanem pénzt is igényel. A közönség elérésének növelése érdekében mind a kezdőknek, mind az aktívan fejlődő, mind a már kialakult márkáknak reklámra van szükségük. Így nem kerülhető el a posztok vagy speciális hirdetések fizetett megjelenítéseinek vásárlása.
—  ElemzésMinden promóció teljesítményértékelést igényel a költségek optimalizálása és az eredmények javítása érdekében. A statisztikai eszközök segítségével a személyes márka tulajdonosának nyomon kell követnie az előfizetők hozzáadásának dinamikáját, a közönségelköteleződési mutatókat, a közönségnövekedést, ha más fiókokban említik.

Személyes márkaépítési hibák

Biztosan lesznek, de inkább azokra koncentráljunk, amelyekkel a leggyakrabban találkozik mindenki, aki személyes márkát szeretne építeni. Itt vannak:

1. Várjon egy közönséget . A személyes márka felépítése akkor is lehetséges és szükséges, ha az előfizetők számának oszlopában kerek nulla van. Minél hamarabb kezdi el az ember szisztematikusan kialakítani képét, annál kevésbé kell később korrigálnia. Sőt, a megfelelő előfizetői közönség a kezdetektől fogva létrejön. 
2. Másolja le valaki más sikereit, lépéseit és tartalmát . Ötletkölcsönzés nem szégyen, de másolatként használni őket hálátlan feladat. Ez nem fog kézzelfogható eredményeket hozni. De valaki más ötletének személyes feldolgozása még az eredetinél is tehetségesebb lehet.
3. Gyors eredményekre számíthat. Egy figyelmes olvasónak már a promóciós eszközök ismertetésekor is meg kellett volna értenie, hogy hosszú időbe telik, hogy egy erős személyes márka kialakuljon még jelentős pénzösszeggel is. Időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a közönség higgyen egy személyben, abban a tartalomban, amelyet előfizetőinek sugároz.
4. A kaotikus tevékenységen alapuló márka kialakítása világos cselekvési terv nélkül . A tervezés iránymutatást ad a személyes márka leendő tulajdonosának, és megérti, hogy milyen irányba halad. Terv nélkül lehetetlen megérteni, hogy egy üzletember közeledik-e a céljához, vagy éppen ellenkezőleg, távolodik-e attól.
5. Hagyja figyelmen kívül a látványt. Sajnos a mai információs világban a csomagolás sokszor fontosabb, mint a töltés. A legtöbb felhasználó szeme egy vonzó képre tapad, és csak ezután figyel a tartalomra, és nem fordítva.
6. Adjon tanácsot, ne közvetítse tapasztalatait . A közönség a személyes márka tulajdonosának professzionalizmusát a gyakorlata során szerzett tapasztalatokon keresztül „olvassa el”. A száraz utasítások, még a hasznosak is, kevéssé érdeklik az embereket. A személyesen megélt cselekvéseken keresztül feltárulnak egy személyes márka karakterének és személyiségének oldalai.
7. Adja fel valaki más kritikája jelenlétében. Néha teljesen idegenek negatív és maró megjegyzéseket hagynak, és közvetlenül írnak. Ez nem ok arra, hogy megálljunk. Minden vállalkozásnak mindig vannak ellenfelei. Ez az emberi természet megnyilvánulása. A cél eléréséhez a kudarcok ellenére tovább kell haladni a tervezett úton.
8. Megpróbálja megoldani személyes problémáit a közönség felhasználásával. Mindannyiunknak vannak nehézségei az életben. Az előfizetők jelentős közönségének tulajdonosa számára nagy a kísértés, hogy megzsarolja a cégeket az emberekre gyakorolt ​​befolyásukkal. Még ha jogos is a harag, a panaszok nem keltenek rokonszenvet a felhasználókban, hiszen senki sem szereti a nyafogókat és a pesszimistákat. Ráadásul nem tükrözi a megalkotott kép lényegét. Ez nem azt jelenti, hogy a személyes márkának nincs joga a gyengeséghez, de jobb, ha a szakmai téren levont tanulságokhoz kapcsolódik. 

Következtetés

A személyes márka létrehozása és fejlesztése nem egyszerű, sok időt, erőfeszítést és befektetést igénylő projekt. Ehhez a célhoz a hibákon és kudarcokon keresztül vezet az út. 

Ráadásul a márkaépítésben nincs mindenkire érvényes szabály.