A felelősségről, a funkciókról és a célokról
Az online marketing tevékenységeknek egymással keveredő követelményei és felelősségei vannak
Egyszerű kérdésnek tűnik: „Mit csinál egy online marketinges?”
Nem bonyolultabb, mint bármely szakmával kapcsolatos kérdés megválaszolása, például eladó, könyvelő, programozó stb.
Azonban még az internetes keresőmotorok, bár sok linket adnak ki, egyáltalán nem adnak egyértelmű definíciót. Ha megnézzük, melyek az online marketingszakemberek fő feladatai a modern vállalatokban, akkor néha a valós leírás nem látszik a munkaköri leírás sablonleírása mögött.
Miért történik ez?
A marketingben a vertikális hierarchia mellett, amely meghatározza az üzleti problémák megoldásával foglalkozó szakemberre háruló felelősség mértékét, széles a szakterület.
Sok esetben az egyes marketingtevékenységek követelményei és felelősségei összekeverednek egymással, vagy azok külön részét érzékelik a teljes marketing egészére vonatkozóan.
Ebben a cikkben azt javaslom, hogy ismerd meg a vállalkozás online marketing funkciójáért felelős szakember feladatait, funkcióit és céljait.
Mit csinál egy online marketing szakember?
Ha egyszerűen beszélünk az online marketinges szakmáról, akkor ez egy olyan szakember, aki összekapcsolja a célközönség igényeit a vállalkozás képességeivel.
Ő a „karmester” és a fogyasztói érdekek szószólója az üzleten belül, maximalizálni tudja az ügyfelek érdeklődését.
A fogyasztók számára fontos, hogy a kapott haszon magasabb legyen, mint a megszerzésével járó költségek összessége.
Ha ez a feltétel teljesül, az emberek könnyebben válnak meg a pénztől.
Ezért az online marketing pozíció fő célja a javaslat észlelt értékének növelése.
Hogyan működik a gyakorlatban?
Ehhez kicsit be kell mélyednie a vállalkozás online marketing szakemberének funkcionalitásába.
Négy fő területe van az arzenáljában, amelyek befolyásolják az eredményt. Ezek tartalmazzák:
1. Termék; 2. Ár; 3. Elosztási csatornák; 4. Promóció.
Ez a négy elem több erőfeszítésre bontható. A marketinges tevékenységeinek megértéséhez azonban ez szükségtelen, és bonyolítja a megértést.
Nézzük meg mind a négy területet, amelyeket szakmai nyelven széles körben marketingmix-nek neveznek.
Tehát mit tartalmaznak:
Termék: Modern értelemben nem csak egy fizikai héj által korlátozott objektum, vagy egy rendkívül specifikus szolgáltatás.
A termék már régen túlmutat a tisztán funkcionális paraméterek halmazán, amelyek meghatározzák a célját.
Manapság a fogyasztó nemcsak és nem annyira fizet a méretekért, a felszereltségért, a kényelemért, a működési erőforrásért, az értékesítés utáni szolgáltatásért, a garanciaért stb.
A modern digitális marketing rendszerben a termék ugyanolyan fontos része az érzelmi tulajdonság. Ide tartozik a dizájn, a márka, a szolgáltatás stílusa és módja, a vásárlás környezetvédelmi jóváhagyása stb.
Röviden összefoglalva: a javaslat racionális és érzelmi tulajdonságai modern terméket alkotnak.
Ár: Ez nem csak egy szám, amely tartalmazza az ajánlatok kifizetéséhez szükséges pénzbeli egységek számát. Az ár a nyújtott kedvezmények politikáját és azok mélységét is jelenti.
Elosztási csatornák: Ez arról szól, hogy a termék vagy szolgáltatás elérhető -e a fogyasztók számára. Például az értékesítési hely előnyben részesített típusa, a forgalmazás földrajza, az értékesítés, a kötelező szolgáltatások kísérő értékesítése stb.
Promóció: Ez az online marketing kommunikációs része, amely felelős azért, hogy a fogyasztók célközönsége hogyan ismerje meg a fogyasztó számára kínált árukat és szolgáltatásokat.
Különleges ajánlatokat, promóciókat és egyéb privilégiumokat, beleértve az érzelmeket is, amelyekhez a márka és értékei tartozik.
Amint az a marketingmix felsorolt összetételéből is látható, a fogyasztókkal való munka meglehetősen széles körű feladatokkal rendelkezik.
Sőt, nem ugyanazon a síkon épül fel a szervezeten belüli elképzelésnek arról, hogy ezeknek a területeknek hogyan kell kinézniük.
A fő cél – a javaslat értékének növelése – elérése érdekében a forgalmazónak többek között figyelembe kell vennie a külső környezet feltételeit, azaz versenyképes ajánlatok a piacon, a piaci feltételek és a fogyasztói magatartás megváltozása.
Szerepek és felelősségek
A marketingmix összes összetevőjének megértése és kezelése minden online marketingszakember alapvető képzettségének része.
Mondhatjuk, hogy itt kezdődik sikeres karrierje.
Javasolom, hogy ismerd meg az online marketingszakember feladatait és felelősségeit annak érdekében, hogy teljesebb képet kapj a munka lényegéről és a szakember által végzett tevékenységéről.
Az online marketinges fő feladata, amelyek leggyakrabban szerepelnek a munkaköri leírásban, a következők:
• A piac és a versenykörnyezet tanulmányozása;
• A termékre/szolgáltatásokra, annak módosításaira és korszerűsítésére vonatkozó követelmények kialakítása az életciklus figyelembevételével;
• Árképzés az értékesítési csatornák teljes láncában;
• Ajánlások kialakítása és a termék forgalmazását célzó partnerhálózat fejlesztésének összehangolása;
• Ígéretes fogyasztói szegmensek azonosítása;
• Az ügyfelekkel való interakció tervezése és megvalósítása;
• A célközönségre gyakorolt online marketing hatásainak elemzése.
Az online marketing specialitás felsorolt funkciói mindegyike rendszeres tevékenységek sorozatát jelenti.
Melyek az online marketingszakemberek fő feladatai a modern vállalatoknál?
• A fogyasztói keresletet befolyásoló összes tényező kutatása: Ez magában foglalja a piaci feltételeket, a versenykörnyezetet, a fogyasztói preferenciákat stb.
• Külső és belső tényezők elemzése alapján marketingstratégia kialakítása és célok megfogalmazása, figyelembe véve a meglévő lehetőségeket és fenyegetéseket.
• Az online marketing tevékenységek és a végrehajtáshoz szükséges költségvetés tervezése, valamint a költségek megfelelő ellenőrzése a tervezési időszak alatt.
• Az adatok és elemzések alapján a fogyasztók szegmentálása, a kiemelt célközönségek kiosztása az interakcióhoz az online marketing tevékenységek során.
• A vállalkozás piaci ajánlatának jellemzőire vonatkozó követelmények kialakítása, a meglévő választékkal kapcsolatos döntések előkészítése és indoklása: pozíciók bővítése, megújítása vagy csökkentése.
• Az árpolitika kialakítása.
• A jelenlét földrajzi helyének meghatározása, az elosztási csatornák típusainak listája, valamint a penetrációs és ösztönző programok mindegyike.
• A vállalkozás piaci ajánlatának versenytársaktól való megkülönböztetésének biztosítása, szükség esetén pozícionálási stratégia kidolgozása és végrehajtása.
• Grafikus tulajdonságok, csomagolás és egyéb azonosító anyagok létrehozása és használata, biztosítva a célközönségek egyértelmű márka-felismerési szabályainak betartását.
• Reklámüzenetek létrehozása minden típusú használt médiacsatorna számára, beleértve a kreatív fejlesztést és gyártást.
• Szervezés a reklámkampányok kidolgozott tervének megfelelően, beleértve az eseményeket, ösztönzőket, személyre szabott ajánlatokat stb.
• A fogyasztókkal való kapcsolattartás biztosítása a visszajelzések, panaszok és követelések összegyűjtése és feldolgozása során, ennek alapján a piaci kínálat és az ügyfélszolgálat folyamatos fejlesztésének rendszerének megszervezése.
• Az online marketingterv végrehajtásának hatékonyságának elemzése, a versenytársak tevékenységének nyomon követése és összehasonlítása, valamint az elért eredmények dinamikája, a saját terv módosítása.
Az online marketing szakember feladatainak meglehetősen kiterjedt listája megköveteli, hogy az ember jó elemzőkészséggel, kritikus gondolkodással, kreatív gondolkodással és szervezőkészséggel rendelkezzen.
Egyszóval szem előtt kell tartani, hogy ennek a szakembernek a munkájában évről évre növekszik az adat- és információ áramlás, valamint az információs technológiák, ami ezen a területen szükségessé válik.
Miért felelős az online marketinges?
Az online marketing fő küldetése, hogy lehetővé tegye a vállalkozás számára, hogy többet, a fogyasztók szélesebb körének értékesítsen, gyakrabban és magasabb áron.
Ezt az elvet a század elején fogalmazta meg Sergio Ziman – a „The End of Marketing As We Know It” könyv szerzője, valamint a múltban az amerikai nagyvállalatok marketingvezetője az FMCG szektorban.
Bár sok idő telt el munkája megjelenése óta, az általa megfogalmazott marketing fő célja nemcsak hogy nem vesztette el aktualitását, hanem sokkal élesebben szerepel a napirenden.
A tisztesség kedvéért érdemes figyelni egy árnyalatra, amellyel sok vállalkozó és cégvezető találkozik.
Ha arról van szó, hogy az online marketing arra szolgál, hogy a vállalkozás többet tudjon értékesíteni, az azt jelenti, hogy az online marketingszakember kedvező feltételeket teremt a kívánt eredmény eléréséhez, de nem helyettesíti az értékesítési funkciót.
Ez azt jelenti, hogy a marketing funkció egy hatalmas információs térben találja meg a célfogyasztót, kapcsolatba lép vele, hogy felkészítse őt egy olyan megoldásra, amelyben a vállalkozás javaslata a legmegfelelőbb elvárásnak tűnik.
A professzionális online marketing szlengben ez a célközönség „bemelegítését” jelenti, hogy az emberek „melegen” érkezzenek az értékesítőkhöz vagy az értékesítési ponthoz, érett vagy ahhoz közeli választással a népszerűsített márka javára.
Ebben a tekintetben össze lehet hasonlítani egy vállalkozás online marketingesét egy kocsivezetővel, aki összegyűjti az utasokat, igazolja őket az utazási jegyekkel, gondoskodik arról, hogy senki ne maradjon le az útról.
Így tehát az online marketingszakember felelős azért, hogy a legkedvesebb szolgáltatást nyújtsa és eljuttassa az utasokat a végállomásra, ahol önállóan vagy a cég eladói segítségével elvégezték volna ugyanazt a műveletet.
Üzleti fontosság
A modern gazdaságban a termelési eszközök már nem olyan fontosak a sikeres üzlethez. Ma a vonzó termékek, érdekes márkák létrehozásának, kiterjedt értékesítési hálózat kiépítésének és az értékesítés földrajzi helyének sikeres bővítésének képessége a vállalat legfőbb értéke.
A figyelmes olvasó észre fogja venni, hogy a fentiek mindegyike az online marketing munka körébe tartozik.
Így az online marketing nemcsak a szakma képviselői, hanem a vállalkozók számára is kulcskompetenciává válik.
A piacon a túlkínálat körülményei között nehéz elképzelni egy olyan vállalkozást, amely képes lenne ma már online marketingszakember nélkül is piacon maradni és érvényesülni.
Még a legsikeresebb termék vagy szolgáltatás is elveszik a versenytársak bőségében, a belőlük áradó reklámüzenetek áramlásában és egyéb információs zajban.
A gyakorlatban az online marketingszakember a vállalkozás radarjaként működik, amely diagnosztizálja a teret, és navigációs útvonalat készít a vállalkozás számára a célok és eredmények eléréséhez.
Mi magyarázza pontosan az online marketinges fontosságát az üzleti életben?
Mit csinál egy online marketinges, ami nélkül a vállalkozások nem tudnak létezni?
Íme néhány ok:
1. Az online marketingszakember segít megérteni a fogyasztót. Egy vállalkozás és ügyfelei gyakran különböző érdeklődési és hasznossági értékelési pályákon állnak. Amire a vállalkozás büszke lehet, az nem biztos, hogy le fogja nyűgözni azokat, akiknek a terméket/szolgáltatást kínálja.
Az online marketinges a fogyasztókat tanulmányozva elmagyarázza a vállalkozáson belül, hogy mit akarnak látni a piaci kínálatában.
2. A digitális marketingszakember arra ösztönzi a vállalatot, hogy fejlessze termékeit.
Az előző pontból következően a szakma képviselője másoknál jobban érdekelt abban, hogy a vállalkozás olyan terméket vagy szolgáltatást hozzon létre, amelyre kereslet van a piacon.
Látva az elvárások és a valóság közötti eltérést, az online marketingszakember kommunikálja a problémákat az érintett vállalkozás szolgáltatásokkal, és megoldást javasol.
3. A digitális marketinges segít kiemelkedni a versenytársak közül.
Sok vállalkozásnak nehézségei vannak a kérdés megválaszolásával kapcsolatban, hogy miért kell a fogyasztónak megvennie a termékét.
Az online marketingszakember egyik legfontosabb készsége a pozicionálási stratégia megalkotása
Azaz a fogyasztók számára jelentős kínálati paraméter megtalálásának és kiemelésének képessége, amely lehetővé teszi számukra, hogy megkülönböztessék azt a versenytársaktól.
Ezenkívül az egyedivé válás önmagában nem cél, differenciálásra van szükség ahhoz, hogy az ügyfelek érdeklődését fokozzuk és az értékesítéseket hosszú időn keresztül növeljük.
4. A digitális marketinges vonzza azokat a fogyasztókat, akik nem jönnek maguktól. Ez a tétel különösen azokat vonzza, akik meg vannak győződve arról, hogy egy jó terméknek nincs szüksége reklámra.
A vállalkozás nagyszerű terméket vagy szolgáltatásokat értékesíthet, de további ösztönzők nélkül nem valószínű, hogy elegendő és rendszeresen megújuló vásárlói forgalmat kap.
A marketingszakember kompetenciája, hogy azonosítsa a célközönséget és / vagy viselkedési mintákat azokban az emberekben, amelyek nagy valószínűséggel vásárláshoz vezetnek, és tervezzen egy promóciós kampányt, amely a vásárlási döntéshez vezet.
5. A marketinges megtalálja a közös nyelvet, és kommunikációt biztosít a fogyasztóval. A fogyasztói „fájdalom” megtalálása, a számára legmegfelelőbb termék vagy szolgáltatás létrehozása és a kampány lebonyolítása, bár nem könnyű, de nem elég a sikerhez.
A fogyasztókkal való interakciónak azonos hullámhosszon kell lennie velük. Ez különösen igaz a fiatal közönségre.
Inkonzisztenciák a nyelvben, a tervezésben, a kommunikációban stb… nemcsak felkeltheti a vásárlók figyelmét, hanem éppen ellenkezőleg, eltaszíthatja őket a vállalkozás termékétől/szolgáltatásától.
A marketingszakember tudja, hogyan kell kommunikálni a célközönséggel, és ennek megfelelően tud kommunikációt építeni.
Amint a fentiekből látható, nagy felelősség hárul a forgalmazóra.
Az, hogy a vállalkozás mennyire fog sikeresen versenyezni és megoldani a piacon jelentkező problémáit, hozzáértésétől és szakmaiságától is nagyban függ.
Létezhet -e ilyen körülmények között online marketinges nélkül sikeres vállalkozást építeni?
Természetesen nem.